13–20 травня в залах Національного художнього музею України проходитиме передаукціонна виставка «Просто. Мистецтво». На торги буде виставлено роботи 70 ключових українських художників сучасності, серед яких — Лесь Подерв’янський, Олександр Ройтбурд, Тиберій Сільваші, Павло Маков, Валерія Трубіна, Стас Волязловський, Олексій Сай, Алевтина Кахідзе, Нікіта Кадан, Микола Рідний та інші. Аукціон ініційовано на підтримку Фундації ЦСМ, яка є спадкоємицею Центру сучасного мистецтва Сороса і ЦСМ при НаУКМА.
— Яка мета проведення аукціону, ініційованого Фундацією ЦСМ?
— Це перший аукціон, що його проводить ФЦСМ, і взагалі, наскільки я знаю, перший благодійний аукціон для розвитку сучасного мистецтва, який проводиться в Україні. Ми взяли дуже нехарактерний для себе інструмент, адже ФЦСМ — некомерційна інституція, яка й надалі бачить себе в некомерційному секторі. І, власне, сааме тому ми розуміємо, наскільки великої підтримки наразі потребує цей сектор в Україні. Співвідношення комерційного і некомерційного сегментів у нашій країні абсолютно розбалансоване. Наше рішення щодо проведення аукціону доволі ризиковане: правду кажучи, це великий експеримент і для нас, і для художників, і взагалі для всієї мистецької сцени. За будь-якого результату цей експеримент буде цікавим і показовим. Важливо те, наскільки реальною є проблема підтримки некомерційного мистецтва для самого художнього середовища, і наскільки важлива ця тема для тих, хто цікавиться сучасним мистецтвом і може його підтримувати.
— А якась родзинка в передаукціонній виставці, що проходитиме в Національному художньому музеї, планується? Чи є в неї якась концепція, чи це буде ще одне шпалерне розвішування робіт, виставлених на продаж?
— Виставка однозначно не є кураторським проектом, тому що кураторський проект не продається, а специфіка цієї виставки в тому, що роботи з неї підуть на продаж. Але цікаво й важливо те, що, по-перше, на виставці буде показано роботи художників, які заявили, що вони підтримують цей проект, підтримують Фундацію ЦСМ, її плани і дарують їй свої роботи (звичайно, всі роботи перед тим, як потрапити на виставку, пройшли селекційну раду). У цій виставці братиме участь багато молодих художників, для яких, очевидно, важливим є те, що ми робимо і про що говоримо.
— Які роботи є топ-лотами?
— Це твори Тиберія Сільваші, Андрія Сагайдаковського, Петра Бевзи, Леся Подерв’янського…
— Як відбувалася подача робіт на аукціон? Художники самі подавали роботи? Чи ЦСМ мав колекцію, яку зараз виставляє на продаж? Чи є серед європейських центрів прецеденти проведення аналогічних аукціонів?
— Наприкінці минулого року ми проаналізували діяльність різноманітних вітчизняних інституцій і зрозуміли, що саме маємо робити — зокрема, експериментальну конкурсну програму для художників, оскільки вона видається нам однією з найголовніших. І тоді зайшла мова про те, що Фундація ЦСМ має певний спадок, який залишився від ЦСМ при НаУКМА і частково від ЦСМ Сороса. Фундація ЦСМ — спадкоємець цих двох інституцій, і в ній досі зберігаються роботи, що залишилися після проектів та були подаровані художниками нашій інституції. До речі, серед цих робіт немає таких, які було зроблено за гранти й відібрано інституцією для своєї колекції. Це твори, які випадково залишалися після проектів, або речі, які свідомо подаровано. Проблема лише в тому, що це було багато років тому і про оформлення подарунків тоді ніхто не думав. Отже оскільки ми не є інституцією, яка збирає колекцію, то вирішили використати її для підтримки програм, які вважаємо за необхідні.
за материалами ART Ukraine